ā© Tegen april 2024 moeten we de resultaten van onze opleidingsinspanning opladen
š Hoe klaar is uw organisatie?
Vanaf 2024 is het verplicht om formele en informele opleidingen van werknemers te registreren in de digitale databank Federal Learning Account (FLA). Deze wet vormt een voortzetting van de opleidingsverplichtingen die zijn vastgesteld in de arbeidsdeal.
De FLA-databank biedt toegang tot informatie voor diverse stakeholders, waaronder werknemers, inspectiediensten, beroepsfederaties, sectoren, sociale partners en werkgevers.
Deze informatie omvat onder andere:
ā³ļø Het individuele opleidingsrecht
ā³ļø De gevolgde opleidingen
ā³ļø Openstaande opleidingssaldo en
ā³ļø De sectorale afspraken met betrekking tot opleidingen.
Wil u meer weten over de arbeidsdeal, schrijf u dan in voor ons gratis e-book.
Daarnaast zullen ook alle gegevens met betrekking tot inzetbaarheidsbevorderende maatregelen in de database worden opgenomen.
ā© De wet treedt in werking op 1 april 2024 en wacht op officiĆ«le publicatie in het Belgisch Staatsblad.
š Hoe zorgt u voor een zinvol en impactvolle opleidingsplan / leerstrategie?
ā³ļø Participatie
Kies voor initiatieven die zowel binnen de business strategie, de organisatie noden als de noden van de medewerkers vallen. Wat is de common-line? Waar ligt iedereen van wakker? En wat gaat voor iedereen echt het verschil maken?
ā³ļø Less is more
Focus op de belangrijkste competenties die u wil ontwikkelen binnen u organisatie.
Nieuwe processen, nieuwe technologieƫn?
Grote wijzigingen in de wetgeving?
Competenties die de cultuurverandering die u wil zien ondersteunen?
Competenties die u in de toekomst zal nodig hebben?
Competenties voor bepaalde doelgroepen, bv competenties die 50+ medewerkers in staat stellen om hun job zo lang mogelijk te blijven uitvoeren.
Minder dingen doen, maar dat op een goede manier doen. Als we investeren, is het niet om iets te kunnen afvinken, wel om echt het verschil te maken in de de manier en het gemak waar mensen hun taken kunnen uitvoeren en we de business kunnen voeren.
ā³ļø Kennis opbouwen is meer dan een vat vullen
Kennis opbouwen op een meer doordachte manier in activerende, blended leertraject waar traineeās geprikkeld worden om intrinsiek bij te leren. En dit op een doordachte manier. Kritische denken stimuleren zodat u met de collectieve wijsheid van de groep tot effectieve oplossingen komen voor specifieke problemen.
Samen met onze klanten gaan we actief opzoek naar manieren om van het opleidingsplan en de leerinitiatieven, duurzame en impactvolle initiatieven te maken.
š Hoe zorgt u ervoor dat alle deze leerinitiatieven ook op een goeie manier gelogd worden?
Een leercultuur is essentieel, maar daarnaast is er ook een registratie cultuur nodig. Een intrinsieke motivatie bij iedere medewerker om hun individueel ontwikkeltraject te loggen. Het grootste aantal uren opleiding gebeurt op de werkvloer, in een informele vorm. Veel van deze trainingen worden in veel ondernemingen niet geregistreerd.
Dus hoe kan u deze registratie stimuleren. Samen met de klanten gaan we opzoek naar hoe we digitaal en in zo weinig mogelijk stappen deze registratie kunnen doen.
Wil u meer weten? U kan hier een e-book downloaden.
Comments